CESTA DO PAŘÍŽE

Paříž letiště CDG nás vítá, na letišti si někdo zapomněl kufřík, všechno stojí.Mezi davem asi 2000 lidí se s námi dává do řeči pán, prý jestli jsme v Paříži poprvé :-)? Říkáme že jo, „Hmmm, super začátek, tak vítejte. Na Champ ellysee, stávkují žluté vesty, vyhněte se tomu.“

Cestovatelské peklo se zhmotňuje. Kdo nemá smysl pro orientaci ať dál ani nepokračuje.

METRO
Metro v Paříži funguje už od roku 1900 . Většina tras byla budována způsobem vykopej a zasyp, proto víceméně kopírují stávající ulice.

A tak se stalo, že i když má metro 14 linek dnes už není pro svoji složitost nejrychlejším dopravním prostredkem. Tím se stala RER, Nadzemní dráha moderních příměstských rychlovlaků. Ta ovšem překonává stejně jako metro 5 městských zón a na každou zónu je třeba koupit lístek. Stejný lístek neplatí pro metro a RER zároveň a tak člověk shání a cvaká listky jako blbec, podle toho kterou zónu projíždí. Dá se to řešit 2 násobně dražším passportem, ovšem ten se nám na těch pár hodin nevyplatí. Aby toho nebylo málo existují asi 3 druhy různých lístků a žádný neplatí na všechno zároveň.

Po kapsách máme spoustu různých lístků, podle toho kam a čím jedeme a kterou zónou zrovna projíždíme 😎 No úplný blázinec.

Z toho všeho vychází, že nejlepší je chodit po Paříži pěšky. Pokud ovšem není 5 stupňů a nestávkují žluté vesty

katedrála Notre Damme. Bohužel v současné době k ní není přístup, protože se začíná opravovat

nejstarší stanice Metra v Paříži

Předvánoční trhy. Tady by se dalo strávit spoustu času a utratit hodně peněz. Ani jednoho nemáme nazbyt.

Justiční palác a Saint Chappele. Na podzim se listí na stromech, kolem nábřeží Sény krásně vybarvuje. Dají se tady udělat krásné fotky

Překvapilo mě jak je nábřeží Sény dobře přístupné. Dokonce mohou po některých úsecích jezdit i auta. Procházka po nábřeží, je proto téměř nutností. Kolonáda před Louvrem

Klášter Saint-Germain-des-Prés je bývalé benediktinské opatství v Paříži a zároveň pohřebiště merovejských králů Neustrie Klášter založil v polovině 6. století král Childebert I. V roce 1792 za Velké francouzské revoluce byl uzavřen. Odehrála se zde jedna z nejkrutějších epizod Velké francouzské revoluce, když zde 3. září 1792 bylo rozsekáno na kusy 318 kněží.

Do Louvru je z bezpečnostních důvodů vstup omezen pouze z jedné strany a tak se musí celá kolonáda obejít kolem Sény. Kolonáda je obrovská. Všechno ve Francii je obrovské.

Louvre – Paříž

Jen v samotném Louveru by se dal strávit celý den. Hlavní galerie se nachází v podzemí, které má několik pater. Louvre je nejnavštěvovanějším muzeem na světě. Co do výstavní plochy je třetí největší.

Paříž mě překvapila svou rozlehlostí a komplikovaností. Zároveň je však velmi propracovaná. Je neuvěřitelně simetricky vyřešená. Stejně jako Lichtenštejské zahrady na Jižní Moravě. Však si také Lichtenštejnové brali ve Francii vzor. Na fotce Arc de Triomphe du Carrousel

Place de la Concorde (náměstí Svornosti) je největší náměstí v Paříži. Bylo vybudováno v letech 1754 až 1763 a má rozlohu 84 000 m2. Ovšem dnes zavřeno kvůli demonstraci, vidíte všude kolem ty policejní auta?

Náměstí bylo původně zbudováno na počest krále Ludvíka XV., jehož jezdecká socha zde byla umístěna, a jehož jméno náměstí neslo. Během Francouzské revoluce byla ale socha roztavena a náměstí přejmenováno na náměstí Revoluce. Místo sochy zde byla umístěna gilotina, na níž bylo popraveno na 1300 lidí včetně krále Ludvíka XVI. a později i královna Marie Antoinetta. V roce 1795 se Place de la Révolution přejmenovalo zpátky na „náměstí Ludvíka XV.“ a pak v roce 1826 na „náměstí Ludvíka XVI.“ Až roku 1830 dostalo náměstí konečně svůj dnešní název.

My jsme se totiž v Paříži tak trochu připletli mezi žluté vesty a těžkooděnce. Nebyl to úmysl a ani moc velká sranda. Hanka si trošku pobrečela, ale nakonec se nám podařilo utéct přes ulici před tím davem. Demonstrace totiž o víkendu nebyla povolená a tak policie přistupovala celkem nekompromisně. Doprava v centru města úplně zkolabovala a v ulicích byly tisíce těžkooděnců i obrněné auta. Policie uzavřela Champ ellysee a další ulice a vytlačovala žluté vesty Od Elysejského paláce, museli jsme také utíkat. Hodně nám to zkomplikovalo cesty k památkám.

Decathlon Paris Madeleine

Tohle je Champ Ellysee, na konci je Vítězný oblouk. Šli bychom blíž ale „žluté vesty“ tak snad to vyjde cestou zpět…

Takhle to vidím já

katedrála svaté Trojice. Ruský pravoslavný kostel. Neskutečné jak to dokážou zakomponovat do moderní architektury.

Jako tohle se musí vidět, to nejde popsat.

věž je potřeba fotit z dálky.

jinak se nevleze do foťáku

každou hodinu se Eifelovka rozbliká, jako vánoční stromek

vojenská akademie

Následoval přesun na hotel. Jeli jsme Metrem přes 2 pásma. Cestování veřejnou dopravou po Paříži je opravdu jen pro silné povahy. Je neuvěřitelně komplikované a chaotické.

Metro přecpané k prasknutí. Do prvního vlaku jsme se vůbec nedostali, jak byl plný. Pak to bylo na ostré lokty. Jedno metro nad zemí druhé pod zemí. Na některých stanicích se kříží tolik linek, že se v průvodci doporučuje zde vůbec nevstupovat.

Dnes ráno bylo Paříži krásných 8 stupňů a slunečno.

Po 14 dnech jsme dokončili náš okruh Paříží

Bazilika Sacré-Cœur je bazilika Nejsvětějšího Srdce Ježíšova.

Nachází se na vrcholku Montmartre a je tak jedním z nejviditelnějších pařížských monumentů.

Architekt Paul Abadie jej postavil ve stylu, kterého dosáhl smíšením byzantského a románského slohu

Základní kámen stavby byl položen 16. června 1875, ale až do roku 1914 zůstávala stavba nedokončená. Bohoslužby začaly až po skončení 1. světové války v roce 1919. Po katedrále Notre-dame je druhou nejnavštěvovanější pamětihodností Paříže

Vítězný oblouk v Paříži (celým francouzským názvem Arc de Triomphe de l’Étoile) je vítězný oblouk, který dal postavit Napoleon Bonaparte na paměť svého vítězství v bitvě u Slavkova. Oblouk byl vybudován v letech 1806-1836 a stojí uprostřed náměstí Place Charles-de-Gaulle (dříve Place de l’Étoile) na západním konci slavného pařížského bulváru Avenue des Champs-Élysées. Uvnitř stavby je malé muzeum zaměřené na historii objektu. Každý rok u oblouku bývá ukončen cyklistický závod Tour de France. Přístup k památníku je podzemní chodbou. Na jeho střeše je veřejně přístupná vyhlídková terasa. Je předlohou pro Dianin chrám.

Zajímalo by mě, kolik Francouzů u Slavkova bylo…? nebo aspoň ví, kde Slavkov leží. Možná jste tam nebyli ani vy!? Je to u Brna a psaly, se tam světové dějiny! Já jsem tam s Hankou byl a dostal jsem od místní paní náležitý výklad. Když si uvědomíte že tam 5a jeden den padlo 32 000 tisíc vojáků… Vřele doporučuji doplnit si vzdělání dějepisu. Víte o tom, že památník který tam stojí je výsostné francouzské území?

Obelisk, který se nachází uprostřed náměstí Place de la Concorde v Paříži je přes 3000 let starý. Pochází z chrámu v Luxoru v Egyptě a do Francie byl převezen v 19. století jako dar egyptského místokrále Muhammada Alího francouzskému králi Ludvíku Filipovi. Obelisk je nejstarší stavbou v Paříži. Obelisk je vyroben z růžové žuly z Asuánu, je 23 metry vysoký a váží 230 tun. Vrchol obelisku je zakončen pyramidální špicí z bronzu pokrytou zlatem.

Arc de Triomphe du Carrousel je vítězný oblouk z roku 1809 postavený Napoleonem. Je průchozí ze všech čtyř stran. Stojí na place du Carrousel, západně od Louvru.

Louvre

vstup do stanice metra u Louveru

bývalá chlouba francouzského letectví

Concorde

Tak to byla Paříž mýma očima – a na závěr letiště CDG

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.