VĚNOVÁNO ŠIŠKOVI, NAŠEMU KAMARÁDOVI

Když jsme na náš low cost výlet na Sicílii přibrali do party Petra Šišku věděli jsme, že bude veselo.

Šiška

Petr totiž nedokázal zkazit žádnou srandu.

V autě

Už první den po příletu, nás v autopůjčovně zachránil. Ačkoliv jsme byli dopředu domluvení, že řídit budu já kvůli orientaci, vše bylo nakonec jinak.

cesta z autopůjčovny

Kvůli nízkému limitu na kartě, který jsem nebyl schopen změnit, Šiška duchapřítomně plácl na stůl svou kreditku. V tu chvíli se z něj po stržení nemalé zálohy z minuty na minutu stal v podstatě chudák bez peněz, kterého jsme museli živit 🙂

čas oběda

To nejlepší nás však teprve čekalo. Byla už tma a potřebovali jsme se dostat co nejrychleji z města na nějaké místo u moře, kde budeme moct pohodlně přespat. Ovšem to co následovalo nás s Přemkem přivedlo tak trochu do rozpaků. Prvních pět kilometrů jsme poskakovali stylem brzda plyn, div jsme si nerozbili hlavu o přední okno. Na každé křižovatce auto Šiškovi chcíplo. Mysleli jsme si, že si z nás dělá prdel a předvádí nám jak se začátečník učí jezdit v autě. Teprve později vyšlo najevo, že nejde o žádnou srandu. Šiška byl totiž majitelem dosti unikátního modelu MULTIVANU VW T4 s automatickou převodovkou a v podstatě zapomněl řadit a pracovat se spojkou.

Tož kde já si lehnu

Druhý den ráno jsme se vzbudili na osamoceném a magickém místě s králičí pacičkou.

Nocleh pod králičíma packama

Šiška si nechtěl dát vymluvit, že dnes se nepůjdeme potápět, a že je v plánu přejezd celého jižního pobřeží Sicílie až do Pachina, se zastávkou ve Valle dei Templi poblíž městečka Agrigento.

Šiška se jde potápět

„A tož to zase ne, já su řidič a přijel jsem na rekreaci a já sa nikde honit nebudu.“

Vytvořili jsme dvou člennou skupinu znalců kávy, což Přemek nelibě nesl.

na kávičce

Zastavovali jsme poctivě každých pár kilometrů a vychutnávali jsme si jedno espresso za druhým. Přema si mezitím vedl deníček a zakresloval naše kávové zastávky. On měl Šiška někdy dost šílené nápady. Jednou jsme v Palermu zastavili na křižovatce na červenou. Palermo je dost svérázné město a svérázná je tam i doprava. Obecně se dá říct, že červená na semaforu tady znamená trochu zpomal a na oranžovou už Sicilané pálí gumy a mizí v dáli. To by ovšem nebyl Šiška, aby jednou na křižovatce uprostřed Palerma, když blikla oranžová a poté i zelená zůstal stát na místě. Zcela šokovaní řidiči se nezmohli ani na tolik oblíbené troubení. Prostě zůstali stát a nevěřícně hleděli na naše nehybné Punto. Těsně před další červenou Šiška zařadil 1 a pomalu odjel z křižovatky. Myslím, že se o tom dodnes píše v Gazzetta dela Palermo.

Přema píše deníček

Přejezd do Valle dei Tepli byl náročný a nevykoupat se by byl hřích. Zatím co my s Přemkem jsme se řáchali ve studeném moři, Šiška absorboval sluneční paprsky, což byla jeho oblíbená činnost.

relax na pláži

V údolí chrámů na nás čekalo téměř 40 stupňové vedro.

valley dei tepli

Ovšem bylo co obdivovat a Šiška si v kultuře docela liboval. Fotil kdejaký šutr a sochu.

Chrám della Concordia

Jelikož se všechny antické stavby nacházejí na náhorní plošině, byly odtud krásné výhledy do okolí.

zemský ráj to na pohled

Vedro se však začalo projevovat i na Petrovi a se slovy „Šak si to tu ogaři prohlédněte, já si trošku odpočinu “ načež se uvelebil do stínu olivovníku.

asi si trošku odpočinu

Když jsme se po chvíli s Přemkem vrátili, kolem Šišky se se mačkal dav Japonců a fotil si tento novodobý výjev antiky. Unavený Šiška totiž usnul přímo u chrámu boha Herkula a pod olivovníkem tak vytvořil nenapodobitelnou kulisu. Kdybychom ho nevzbudili, asi by tam spal až do večera.

ŠIŠKA ležící – spící

Šiška byl však také gentleman. Protože si byl vědom svého chrápání, každou noc se přesunul na odlehlé místo, tak aby nás nerušil.

u Králičího ostrova

Každé ráno kolem něho leželo několik psů, kterým to asi imponovalo a považovali ho za vůdce smečky.

Vůdce smečky

Někdy se dal Šiška vyburcovat i k neuvěřitelným výkonům.

na Etně

Jako byl například tento výstup na jeden ze sopečný h kuželů Etny.

Dobytí kráteru Silvestri superiori

Na vrcholu bylo potřeba vztyčit prapor

sušák na prádlo

Po výkonu samozřejmě nesměla chybět zasloužená kávička. Tou jsem já ani Petr nikdy nepohrdl.

Kávička na Etně

Šiška byla ale i výborný kuchař. Uměl skvělou polévku ze šišek.

Šiška vařící

A také gurmán. Spali jsme sice na šutrech, ale sicilské červené nemohlo nikdy chybět.

vínečko a tortelini

Při přesunu na Liparské ostrovy, najednou Šiška zbystřil a říká “ Ty vole Radime, vyfoť mě tady s tou tygří krasavicí, to se jen tak nevidí“ Jen bych ještě dodal, že tygří krasavice měla vedle sebe i krasavce, který byl pro změnu celý v růžovém a táhnul tygří kufr. Neodolatelný pár.

tygří krasavice

Na ostrově Vulcano, jsme bydleli na zahradě penzionu ve stanu 🙂

brain strorming

Nákup čerstvého pečiva jsme si obstarávali v místním krámku, jehož majitelka neovládala jinou řeč než italštinu. Ato byl přesně Šiškův okamžik. Italština totiž Šiškovi vážně dobře šla 🙂

panificio na ostrově Vulcano

Šiška a já ve smrdutém bahně lávového jezírka. Přemek nás přesvědčil, že bahno je léčivé, a že se tím máme pomazat úplně celí. Byl to výborný nápad a každému to vřele doporučuju. Do dnešního dne mám ve skříni trička, které když si obleču, tak přesně vím, že jsem je měl na Vulcanu a cítím ten smrad síry. Však nás také kvůli tomu smradu málem vyhodili z letadla.

V lávovém bahenním jezírku

Když jsme dorazili na Stromboli, Šiška se ujal vedení.

vůdce

Bylo potřeba dojednat si průvodce pro výstup na vrchol sopky. A komunikace Šiškovi šla. Obratně mluvil několika jazyky a když do toho přidal ruce, neexistovala žádná překážka s kým by se nedomluvil.

přes komunikaci jsem tady já

Po vyčerpávající cestě jsme se „zabydleli“ na pláži a čekali na večer. To měl začít výstup na sopku Stromboli.

Šiška se vyhřívá na lávovém písku který má tak 60st

Výstup byl naplánovaný tak, abychom se západem Slunce stanuli na jejím vrcholu.

stoupáme na Stromboli

Již od samého začátku jsme se dusili štiplavým kouřem plným síry.

Originální rouška proti smradu

Přesto, že šlo o poměrně náročný výstup, Šiška neustále bavil skupinu, která s námi stoupala na vrchol.

půlku stoupání máme za sebou

Na vrcholu jsme si konečně mohli vychutnat západ Slunce a pravidelné sopečné erupce. Šlo o opravdu nezapomenutelný zážitek.

Takhle si já budu pamatovat ŠIŠKU

pod vrcholem

Když jsem se se Šiškou a jeho rodinkou v sobotu potkal na Čupku, byli jako vždy v dobrém rozmaru. Zastavili mě, že jsme se dlouho neviděli a musíme si pokecat. Byla zima a já jsem měl na sobě kvůli běhání jen tenkou moiru. Slíbil jsem mu, že se v týdnu zastavím. Kdo mohl tušit, že se vidíme naposledy.

San Vito Lo Capo

Petrovi Šiškovi se stal v neděli osudný jeho nejoblíbenější koníček, potápění.

v NP dello Zingaro

Rozloučím se slovy starého pana Adámka s kterým jsem dříve pracoval. Měl takové životní hlášky, které člověku zůstanou v hlavě.

NEVÍŠ DŇA ANI HODINY, KDYŽ ŤA PÁN BŮH POVOLÁ, VŠECKÉHO NECHÁŠ A MUSÍŠ JÍŤ…

2 Responses

1. Radka napsal:

Krásná vzpomínka…

2. Marta napsal:

Moc pěkné – díky za sdílení!